TÜRKİYE’DEKİ
ÜNİVERSİTELERDE LOJİSTİK İLE İLGİLİ ÖN LİSANS (2 YILLIK) PROGRAMLARININ
İNCELENMESİ
1.GİRİŞ
Lojistik
ve TZY ile ilgili ilk program 1988 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz İşletmeciliği
ve Yönetimi Yüksekokulu bünyesinde açılmıştır. Günümüzde Türkiye’de 50’den
fazlası devlet olmak üzere 80 civarında üniversitede eğitimlere devam
edilmektedir.
Lojistik; dünyanın her tarafında, günün yirmi dört saati,
haftanın yedi günü,yılın elli iki haftası, ürün ve hizmetlerin ihtiyaç
duyuldukları anda hazır bulunmalarını konu edinir. Lojistik olmadan; pazarlama,
üretim ve uluslararası ticarette başarılı olmak zordur. Gelişmiş endüstriyel
toplumlarda lojistik yeterlilik büyük önem taşır; tüketiciler satın aldıkları
ürünleri, söz verildiği gibi teslim edilmesini bekler.Bu nedenlerle işletmeler
lojistik yönetimine ayrı bir önem vermeye başlamıştır. Ticari hayatta lojistik
yönetimi ile ilgili olarak yaşanan gelişmelere üniversiteler de kayıtsız
kalmamıştır. Günümüzde birçok Devlet ve Vakıf Üniversitesi’nde lojistik eğitimi
ön lisans, lisans ve yüksek lisans düzeyinde verilmektedir. Birçok üniversitede
ön lisans eğitimi, İşletmecilik Meslek Yüksek Okulu ve Sosyal Bilimler Meslek
Yüksek Okulu gibi okullara bağlı lojistik bölümlerinde verilmektedir. Ayrıca
Türkiye Lojistik Araştırma ve Eğitim Vakfı’nın kurduğu Beykoz Lojistik Meslek
Yüksek Okulu’nda sadece lojistik ile ilgili ön lisans eğitimi verilmektedir.
2.1.LOJİSTİK
ÖN LİSANS
EĞİTİMİ
VE İSTİHDAM
Mesleki
ve Teknik Eğitimin yükseköğretim kademesindeki en önemli kurumu olan Meslek
Yüksekokulları (MYO), “Belirli mesleklere yönelik ara insan gücü yetiştirmeyi
amaçlayan dört yarıyıllık eğitim öğretim sürdüren bir yükseköğretim kurumudur”
şeklinde tanımlanmıştır. İki yıllık MYO’lar, sanayinin ihtiyacı olan ara eleman
(Tekniker) ihtiyacını karşılamaya yönelik olarak kurulmuşlardır.2
Lojistik
programını bitiren adaylar; üretim hammadde ve malzeme planlama ve maliyet
analizi, iç satın alma, ithalat, depolama ve ambar, paketleme-yükleme-sevkiyat
yönetimi ve planlaması, iç satış/ihracat operasyon, müşteri ilişkileri
yönetimi, tedarikçi ilişkileri yönetimi, nakliye ve dağıtım planlama ve
kontrol, uluslararası deniz, hava ve kara lojistik şirketleri, aracı taşıyıcı
şirketler ve bir şirketteki tüm lojistik faaliyetlerinin pazarlama, satış,
üretim, finans ve bilgi teknolojileri olmak üzere tüm diğer birimlerle
koordinasyonunu gerektiren her türlü alanda istihdam edilebilmektedir.
Tüm
bu açılardan bakıldığında lojistik alanında nitelikli personel ihtiyacı çok
daha önemli bir hale gelmiştir. Bu bölümlerin amacı bu ihtiyaca cevap verecek
vasıflı çalışanların yetişmesini sağlamaktır. Bölümden mezun olan öğrenciler,
eğitimleri esnasında staj yapma olanaklarını buldukları lojistik sektöründe
faaliyet gösteren tüm firmalarda ara ve vasıflı eleman olarak iş hayatına
kolaylıkla geçiş yapabilmektedirler.
2.2.ÖN
LİSANS LOJİSTİK
PROGRAMLARININ AMAÇLARI VE HEDEFLERİ
Üniversitelerdeki
lojistik programlarının amacı; bu programa katılacak olan öğrencilere,
lojistiğin temel kavramlarını, sorunlarını anlatmak ve bu konulardaki çözüm
yöntemlerini öğretmek; taşımacılık, stoklama, ulaştırma gibi lojistik konulara bilimsel
açıdan bakabilen ve problem çözme tekniklerini bilen sektöre yararlı olacak
bireylerin yetişmelerini sağlamaktır.
Lojistik
ön lisans diploması veren 2 yıllık meslek yüksekokulu mezunları ya da ön lisans
diploması veren 2 yıllık meslek yüksekokullarından mezun olabilecek durumda
olan adaylar, belirli şartları yerine getirdikleri takdirde, mezunu oldukları üniversitenin
veya diğer üniversitelerin, alanlarıyla ilgili 4 yıllık programlarına ÖSYM
tarafından yapılan “Dikey Geçiş Sınavı”nı (DGS) kazanmak koşuluyla geçiş yapabilir
ve o bölümün lisans diplomasını alabilirler.
Lojistik ön lisans eğitim programlarından;
- Havacılık İşletmeciliği
- İşletme
- Lojistik Yönetimi
- Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği
- Ulaştırma ve Lojistik
- Uluslararası Finans
- Uluslararası Finans ve Bankacılık
- Uluslararası Lojistik
- Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık
- Uluslararası Lojistik Yönetimi
- Uluslararası Ticaret
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik
- Uluslararası
Ticaret ve Lojistik Yönetimi bölümlerine dikey geçiş yapılabilmektedir.
2.4.ÖN
LİSANS LOJİSTİK PROGRAMLARINDA EN ÇOK
VERİLEN DERSLER
• Lojistik ve TZY
• Finans ve Muhasebe
• Uluslararası Ticaret
• Nakliye/Taşımacılık
• Bilgisayar ve Bilgi Sistemleri
Türkiye’de
ön lisans, lisans ve lisans üstü seviyelerinde yer alan programlardaki lojistik
ve TZY dersleri incelendiği zaman görülmektedir ki ön lisans seviyesinde
işletme ve nakliye ağırlıklı operasyonel bir yaklaşım olduğunu görmekteyiz. Burada
finans ve muhasebe derslerinin ikinci sırada yer alması işletme yaklaşımının, muhasebe,
ticaret, bilgisayar ve nakliye derslerinin varlığı operasyonel yaklaşımın ve lojistik
ve nakliye derslerinin ağırlığı taşımacılık konularının ağırlığını gösterir. Dünyada
operasyonel anlamda da önemli kabul edilen depolama, müşteri hizmetleri ve
dağıtım konuları ile ilgili dersler ise Türkiye’deki programlarda çok az yer almaktadır.
Bu durum hali hazırda müşteri hizmet düzeyini arttırılmasında doğrudan etkili
olan ve rekabet avantajı yaratmada kullanılan CRM yaklaşımının hali hazırda ülkemizdeki
programlar tarafından ele alınmadığını göstermektedir. Bu programlar ancak
geçmiş dönemin uluslararası taşımacılık yaklaşımının ihtiyaçlarına cevap
vermektedir.
3.SORUNLAR
Üniversitelerimizin,
sektör ile ilişkilerin istenilen düzeyde bulunmaması, mesleki eğitimde yaşanan
sorunlardan biridir. Mesleki eğitimde eğitim programlarının oluşturulmasında,
sektörün meslek elemanı istihdamında verdiği önceliklerin iyi bilinmesi
gerekmektedir. Lojistik Programları genellikle ilçe ve beldelerdeki meslek
yüksekokullarında bulunmaktadır. Bu yüksek okulların çoğunda, öğrenciler için
barınma, işyeri uygulaması ve sosyal yaşam açısından eğitim koşulları olması
gereken düzeyde değildir. Bu olumsuzluklardan dolayı öğrenciler tarafından bu
bölümler ve dolayısıyla programlar seçilmemektedir.
5.SONUÇ
Lojistik
sözcüğü, yalnızca kavram olmanın ötesine geçip bilim haline gelmiş, aynı zamanda
da bir sektör haline gelmiştir. Bu gelişim karşısında da sektörün taleplerine
cevap verecek öğretim programları çeşitli düzeylerde yapılandırılmış ve çok
sayıda ön lisans ve lisans programı açılmıştır.Lojistik, günümüzde çeşitli
illerin kalkınmaya dönük stratejik hedefleri olarak da yapılandırılmaktadır.
Buna göre çeşitli illerde lojistik köylerinin kurulması, yeni limanların yapılması,
yeni sınır kapılarının açılması gibi gelişmeler, lojistik alanındaki öğretim programlarına
olan talebin hiç değilse azalmayacağına işaret etmektedir.
Bu
talep, ulaşım ve lojistik sektörü için “Lojistik Teknisyeni” anlamına
gelmektedir. Lojistik teknisyenleri, üretim, enerji ve hizmet sektörlerinde
çalışanlar, mühendisler ve yöneticiler arasında ara eleman olarak her aşamada
önemli görevlerde yer almaktadır. Buna paralel olarak, nitelikli iş gücü
ihtiyacı, konuyla ilgili mesleki ve teknik üniversitelerin ilgi düzeyini
artırmış ve özellikle meslek okullarındaki lojistik programlarının sayısı
önemli ölçüde artmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder