TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Toplam Kalite Yönetimi
kavramının tarihsel gelişiminden başlayarak ilkelerini felsefesini eğitim, sağlık ve ekonomik alanda
ilişkilerini ve öncülerini belirterek
açıklayacağım.
Toplam Kalite Yönetimi
gelişimi ve kavramı
Kalite Nedir?
Mala değer verdiren yapım,
dış manzara, renk ve tat gibi ona ait özelliklerin hepsine kalite denir.
TKY’nin Temel Amacı
Kalite yönetim
faaliyetlerinin işletme içinde, işletmenin bütününe ilişkin kaliteyi sağlamaya
yönelik olarak yapılmasıdır.
Toplam kalite yönetimi
hataları önlemek için planlama, müşteri isteklerini arayıp bulma, tasarlama,
satın alma, üretme ve pazarlamayı organize etme anlamına gelmektedir.
Diğer bir deyişle TKY, ürün
ya da hizmet ile ilgili işletme işlevlerine ilişkin ; ticari, finansal, beşeri ve
örgütsel kaynakları optimum kılması ve bunların tüm faaliyetlerini
koordinasyonunu sağlayarak yönlendirmeyi amaçlamaktadır.
TKY’nin Tarihsel Gelişimi
Kalite kavramının ilk kez ne
zaman bilinçli ve koordineli bir şekilde uygulamaya başlandığı kesin olarak
bilinmemektedir. Bununla birlikte, arkeolojik araştırmalar ve eski yapıların
kalıntıları göstermektedir ki Mısır piramitlerinin yapılışına kadar, kalite
kontrolüne ait bilinçli çabalar ortaya çıkmıştır. Piramitlerin mükemmelliği
klasik Yunan eserlerinin kusursuzluğu ve Roma yapılarının dayanıklılığı,
kalitenin kontrol edilmesi için bilinçli bir çaba harcandığını doğrulamaktadır.
Orta çağda ve 1800’lere kadar, hizmet ve malların üretimi esas olarak ayrı ayrı
bireylerle veya en fazla birkaç kişilik gruplarla sınırlıydı. Bireysel işçi
veya işçiler mamul kalitesini kontrol etmişlerdir. Birey hem üretici hem de
kontrol edendir.
Çağdaş anlamda sanayinin
oluşmasından sonra el emeği yerine çok daha hızlı ve ucuza üreten makinelere
bırakmıştı. Bu gelişmeler sonucunda üretim ve kalite kontrol faaliyetleri
birbirlerinden ayrıldılar. İşletmelerde yeni bir birim olarak muayene
istasyonları oluşturuldu ve muayeneciler diğer işçilerin ürettiği ürünü kontrol
etmeye başladılar.
Klasik yönetim anlayışında
yönetimin esasını ‘’emir ver ve kontrol et’’ prensibini oluşturmaktadır. Bu
anlayışa göre yöneticiler, sistemi kendi değer yargılarını göre oluşturarak
çalışanla belli bir mesafe tutmak suretiyle katı bir hiyerarşi anlayışa göre
yönetmektedirler. Bu anlayış modern yönetim (toplam kalite yönetimi)
anlayışıyla değişerek, yetkilerin devredildiği, takım çalışmasının esas olduğu
bir anlayışa dönüşmektedir.
Toplam Kalite Yönetiminin
Öğeleri
·
Üst yönetimin liderliği
·
Müşteri odaklılık
·
İşletme çalışanlarının eğitimi
·
Takım çalışması
·
Sürekli geliştirme ve iyileştirme (Kaizen)
Eğitimde
TKY Anlayışı
Toplam
Kalite Yönetimi’nin temel amacı; müşterinin kalite gereksinimlerini belirleyerek,
buna göre hatasız çıktı sağlayarak müşteriyi memnun etmek ve kaliteyi
geliştirmekle ilgili sürekli çabalarda bulunmaktadır. TKY’nin en önemli
özelliği ise kaliteli ürün ve hizmet sağlanmasını birkaç kişinin omuzlarına
bırakmayıp, sistemdeki herkesle paylaşmaktır.
Özellikle
Japonların sanayi kuruluşlarında başarı ile uyguladıkları bu yönetim felsefesi,
son yıllarda hizmet işletmelerinde de yaygın bir şekilde uygulanmaktadır.
Hastaneler, süpermarketler, ulaştırma şirketleri ve eğitim kuruluşları artan
rekabet ortamında müşterilere bekledikleri hizmeti sunabilmek için TKY’i
alternatif bir yönetim olarak görmektedirler.
Tedarikçilerle İlişkiler
Geleneksel
yönetim anlayışının aksine TKY, kendisine girdi (öğrenci, öğretmen ve eğitim
materyali) sağlayan diğer eğitim kuruluşlarıyla sıkı bir iş birliğine
öngörmektedir. Çünkü ‘’girdi’’ kaliteli olmadıkça istenilen kalitede bir eğitim
gerçekleştirilemez. Bu nedenle alıcı eğitim kurumu için öğrenci sağlayan
kuruluşların da kaliteli eğitim vermesi son derece önem taşımaktadır. Bugün
ülkemizde üniversite eğitiminin istenilen kalitede olmamasında, sürdürülen
eğitim faaliyetlerinden önce, orta öğrenim kurumlarının beklenen standart da
öğrenci yetiştirememesi büyük rol oynamaktadır.
Bu
durumda üniversite yönetimine düşen görev, orta öğrenimle ilgili kuruluşlarla
(Milli Eğitim Bakanlığı, ilgili Genel Müdürlükler, Milli Eğitim Müdürlükleri ve
okul idarecileri) sıkı bir iş birliğine giderek, nasıl bir öğrenci profili
beklediklerini, hangi özelliklerin olması gerektiğini açıkça ifade etmeli ve
bunu sağlamada gereken desteği vermelidirler.
Türkiye’de
Sağlık Hizmetleri Alanında Toplam Kalite Yönetimi
TKY
uygulamaları özellikle sağlık hizmetlerinde olduğu gibi insan etkileşimlerinin
yoğun olduğu bir sektörde oldukça zordur. Çünkü, sunulan hizmetin kalitesi
müşteriden müşteriye, üreticiden üreticiye, günden güne değişiklik
gösterebilmektedir(12). Öte yandan, tıp alanındaki yeni gelişmeler ve buna
bağlı olarak artan uzmanlaşma süreci paralelinde aynı alanda birçok disiplinin
ortak çalışmasının gerekliliği “ekip” anlayışını zorunlu kılmıştır. Bu gelişme
çeşitli meslek gruplarının bir koordinasyon içinde disiplinler arası bilgi
alışverişinde bulunarak iş yapması ile tedavi sürecine yeni bir soluk
getirmiştir. Hasta tedavi ve bakım hizmetlerinde multidisipliner yaklaşım TKY
anlayışı ile oldukça bağdaşan bir yaklaşımdır. Ayrıca, sağlık alanında oluşan
rekabet ortamının getirdiği hastanın sağlık kuruluşunu seçme hakkı, hasta
beklentilerindeki artış ve çeşitlilik, sağlık alanında kaliteye yönelimi
hızlandıran süreçler olmuşlardır.
Sağlık Sektöründe Psikiyatri Ekibinin TKY’ye Katkısı
Sağlık
sektörü yoğun insan odaklı çalışılan bir alan olduğu için, kişiler arası
iletişim, iş ortamından veya kişisel özelliklerden kaynaklanan stres faktörleri
disiplinler arası iletişim önemlidir.
Psikiyatrı
ekibi, kişilerin rahatça kendilerini ifade etmeleri, kendilerini işlerine
vermeleri ve yaratıcılıklarını kullanabileceklerini etkileyen süreçlerde, bu
ilişkilerin düzenlenmesi çalışanların stres düzeylerinin ölçülmesi gibi
konularda yoğunlaşmıştır ve TKY uygulamalarında bu ekibinin büyük katkıları
olabilir.
Psikiyatrist,
sosyal hizmet uzmanları ve psikologlardan TKY ve takip sürecinde aşağıdaki
alanlarda özellikle yararlanılabilir;
- · Stresle başa çıkma, problem çözme, karar verme vb. konularda seminerler vermek, disiplinler arası iletişim ve anlaşmayı sağlamak.
- · Kurumsal yapıdan kaynaklanan iş stresini ölçmek ve değerlendirmek.
- · TKY’nin gerekli kıldığı, sürekli gelişme için yapılacak olan araştırmalara katılmak.
- · Performans değerlendirme süreçlerinde rol almak gibi konularda psikiyatri ekibinin çok etkili katkılarının olacağı düşünülebilir.
P.B.
Crosby; diğer kalite önderliği gibi
(Deming ve Juran) sistemde ortaya çıkan hataların %80’ inden fazlasının
yönetimden, %20’ ye yakın bir kısmının da çalışanlardan kaynaklandığını
savunmaktadır. Bu nedenler Crosby’ e göre organizasyonda ilk eğitilecek grup
üst yönetim ve müdürlerdir.
Dr.J.M.Juran’
a göre kalite görüşü yönetim
filozofisine istatistiksel bir yaklaşım getirir.Kalite prosesleri; kalite
planlaması, kalite kontrol ve kalite geliştirme ile mali prosesler arasında
paralellikler çizerek yönetimin kontrolünü sağlar.
Kaoru
İshikawa Japonya’da kalite kontrol
çemberleri ve kalite kontrol faaliyetlerinin geliştirilmesinde önemli rol
oynamıştır. İshikawa Japonya’da toplam kalite kontrol hareketini karakterize
etmiştir.
UMARIM BU YAZIMI BEĞENMİŞSİNİZDİR. SİZLERE FARKLI BİR KONUDAN ARAŞTIRDIĞIM Bİ KONUDAN BAHSETMEK İSTEDİM BÖYLE YAILAR PAYLAŞMAYA DEVAM EDECEĞİM UMARIM BENİ TAKİP EDER YORUMLAR YAZARSNIZ ŞİMDİDEN TEŞEKKÜR EDERİM.
Yorumlar
Yorum Gönder