TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ



Toplam Kalite Yönetimi kavramının tarihsel gelişiminden başlayarak ilkelerini  felsefesini eğitim, sağlık ve ekonomik alanda ilişkilerini ve öncülerini  belirterek açıklayacağım.


 Toplam Kalite Yönetimi gelişimi ve kavramı

Kalite Nedir?

Mala değer verdiren yapım, dış manzara, renk ve tat gibi ona ait özelliklerin hepsine kalite denir.
  

TKY’nin Temel Amacı

Kalite yönetim faaliyetlerinin işletme içinde, işletmenin bütününe ilişkin kaliteyi sağlamaya yönelik olarak yapılmasıdır.
Toplam kalite yönetimi hataları önlemek için planlama, müşteri isteklerini arayıp bulma, tasarlama, satın alma, üretme ve pazarlamayı organize etme anlamına gelmektedir.
Diğer bir deyişle TKY, ürün ya da hizmet ile ilgili işletme işlevlerine ilişkin ; ticari, finansal, beşeri ve örgütsel kaynakları optimum kılması ve bunların tüm faaliyetlerini koordinasyonunu sağlayarak yönlendirmeyi amaçlamaktadır.


 TKY’nin Tarihsel Gelişimi

Kalite kavramının ilk kez ne zaman bilinçli ve koordineli bir şekilde uygulamaya başlandığı kesin olarak bilinmemektedir. Bununla birlikte, arkeolojik araştırmalar ve eski yapıların kalıntıları göstermektedir ki Mısır piramitlerinin yapılışına kadar, kalite kontrolüne ait bilinçli çabalar ortaya çıkmıştır. Piramitlerin mükemmelliği klasik Yunan eserlerinin kusursuzluğu ve Roma yapılarının dayanıklılığı, kalitenin kontrol edilmesi için bilinçli bir çaba harcandığını doğrulamaktadır. Orta çağda ve 1800’lere kadar, hizmet ve malların üretimi esas olarak ayrı ayrı bireylerle veya en fazla birkaç kişilik gruplarla sınırlıydı. Bireysel işçi veya işçiler mamul kalitesini kontrol etmişlerdir. Birey hem üretici hem de kontrol edendir.
Çağdaş anlamda sanayinin oluşmasından sonra el emeği yerine çok daha hızlı ve ucuza üreten makinelere bırakmıştı. Bu gelişmeler sonucunda üretim ve kalite kontrol faaliyetleri birbirlerinden ayrıldılar. İşletmelerde yeni bir birim olarak muayene istasyonları oluşturuldu ve muayeneciler diğer işçilerin ürettiği ürünü kontrol etmeye başladılar.
Klasik yönetim anlayışında yönetimin esasını ‘’emir ver ve kontrol et’’ prensibini oluşturmaktadır. Bu anlayışa göre yöneticiler, sistemi kendi değer yargılarını göre oluşturarak çalışanla belli bir mesafe tutmak suretiyle katı bir hiyerarşi anlayışa göre yönetmektedirler. Bu anlayış modern yönetim (toplam kalite yönetimi) anlayışıyla değişerek, yetkilerin devredildiği, takım çalışmasının esas olduğu bir anlayışa dönüşmektedir. 

  Toplam Kalite Yönetiminin Öğeleri

·         Üst yönetimin liderliği
·         Müşteri odaklılık
·         İşletme çalışanlarının eğitimi
·         Takım çalışması
·         Sürekli geliştirme ve iyileştirme (Kaizen)   


Eğitimde TKY Anlayışı

Toplam Kalite Yönetimi’nin temel amacı; müşterinin kalite gereksinimlerini belirleyerek, buna göre hatasız çıktı sağlayarak müşteriyi memnun etmek ve kaliteyi geliştirmekle ilgili sürekli çabalarda bulunmaktadır. TKY’nin en önemli özelliği ise kaliteli ürün ve hizmet sağlanmasını birkaç kişinin omuzlarına bırakmayıp, sistemdeki herkesle paylaşmaktır.
Özellikle Japonların sanayi kuruluşlarında başarı ile uyguladıkları bu yönetim felsefesi, son yıllarda hizmet işletmelerinde de yaygın bir şekilde uygulanmaktadır. Hastaneler, süpermarketler, ulaştırma şirketleri ve eğitim kuruluşları artan rekabet ortamında müşterilere bekledikleri hizmeti sunabilmek için TKY’i alternatif bir yönetim olarak görmektedirler.


Tedarikçilerle İlişkiler

Geleneksel yönetim anlayışının aksine TKY, kendisine girdi (öğrenci, öğretmen ve eğitim materyali) sağlayan diğer eğitim kuruluşlarıyla sıkı bir iş birliğine öngörmektedir. Çünkü ‘’girdi’’ kaliteli olmadıkça istenilen kalitede bir eğitim gerçekleştirilemez. Bu nedenle alıcı eğitim kurumu için öğrenci sağlayan kuruluşların da kaliteli eğitim vermesi son derece önem taşımaktadır. Bugün ülkemizde üniversite eğitiminin istenilen kalitede olmamasında, sürdürülen eğitim faaliyetlerinden önce, orta öğrenim kurumlarının beklenen standart da öğrenci yetiştirememesi büyük rol oynamaktadır.
Bu durumda üniversite yönetimine düşen görev, orta öğrenimle ilgili kuruluşlarla (Milli Eğitim Bakanlığı, ilgili Genel Müdürlükler, Milli Eğitim Müdürlükleri ve okul idarecileri) sıkı bir iş birliğine giderek, nasıl bir öğrenci profili beklediklerini, hangi özelliklerin olması gerektiğini açıkça ifade etmeli ve bunu sağlamada gereken desteği vermelidirler.    

 Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Alanında Toplam Kalite Yönetimi

TKY uygulamaları özellikle sağlık hizmetlerinde olduğu gibi insan etkileşimlerinin yoğun olduğu bir sektörde oldukça zordur. Çünkü, sunulan hizmetin kalitesi müşteriden müşteriye, üreticiden üreticiye, günden güne değişiklik gösterebilmektedir(12). Öte yandan, tıp alanındaki yeni gelişmeler ve buna bağlı olarak artan uzmanlaşma süreci paralelinde aynı alanda birçok disiplinin ortak çalışmasının gerekliliği “ekip” anlayışını zorunlu kılmıştır. Bu gelişme çeşitli meslek gruplarının bir koordinasyon içinde disiplinler arası bilgi alışverişinde bulunarak iş yapması ile tedavi sürecine yeni bir soluk getirmiştir. Hasta tedavi ve bakım hizmetlerinde multidisipliner yaklaşım TKY anlayışı ile oldukça bağdaşan bir yaklaşımdır. Ayrıca, sağlık alanında oluşan rekabet ortamının getirdiği hastanın sağlık kuruluşunu seçme hakkı, hasta beklentilerindeki artış ve çeşitlilik, sağlık alanında kaliteye yönelimi hızlandıran süreçler olmuşlardır.


 Sağlık Sektöründe Psikiyatri Ekibinin TKY’ye Katkısı

Sağlık sektörü yoğun insan odaklı çalışılan bir alan olduğu için, kişiler arası iletişim, iş ortamından veya kişisel özelliklerden kaynaklanan stres faktörleri disiplinler arası iletişim önemlidir.
Psikiyatrı ekibi, kişilerin rahatça kendilerini ifade etmeleri, kendilerini işlerine vermeleri ve yaratıcılıklarını kullanabileceklerini etkileyen süreçlerde, bu ilişkilerin düzenlenmesi çalışanların stres düzeylerinin ölçülmesi gibi konularda yoğunlaşmıştır ve TKY uygulamalarında bu ekibinin büyük katkıları olabilir.
Psikiyatrist, sosyal hizmet uzmanları ve psikologlardan TKY ve takip sürecinde aşağıdaki alanlarda özellikle yararlanılabilir;   
  • ·     Stresle başa çıkma, problem çözme, karar verme vb. konularda seminerler vermek, disiplinler arası iletişim ve anlaşmayı sağlamak.
  • ·         Kurumsal yapıdan kaynaklanan iş stresini ölçmek ve değerlendirmek.
  • ·         TKY’nin gerekli kıldığı, sürekli gelişme için yapılacak olan araştırmalara katılmak.
  • ·      Performans değerlendirme süreçlerinde rol almak gibi konularda psikiyatri ekibinin çok etkili katkılarının olacağı düşünülebilir.

 Kalite Kavramına Değişik Yaklaşımlar

P.B. Crosby; diğer kalite önderliği gibi (Deming ve Juran) sistemde ortaya çıkan hataların %80’ inden fazlasının yönetimden, %20’ ye yakın bir kısmının da çalışanlardan kaynaklandığını savunmaktadır. Bu nedenler Crosby’ e göre organizasyonda ilk eğitilecek grup üst yönetim ve müdürlerdir.

Dr.J.M.Juran’ a göre kalite görüşü yönetim filozofisine istatistiksel bir yaklaşım getirir.Kalite prosesleri; kalite planlaması, kalite kontrol ve kalite geliştirme ile mali prosesler arasında paralellikler çizerek yönetimin kontrolünü sağlar.

Kaoru İshikawa Japonya’da kalite kontrol çemberleri ve kalite kontrol faaliyetlerinin geliştirilmesinde önemli rol oynamıştır. İshikawa Japonya’da toplam kalite kontrol hareketini karakterize etmiştir.


UMARIM BU YAZIMI BEĞENMİŞSİNİZDİR. SİZLERE FARKLI BİR KONUDAN ARAŞTIRDIĞIM Bİ KONUDAN BAHSETMEK İSTEDİM BÖYLE YAILAR PAYLAŞMAYA DEVAM EDECEĞİM UMARIM BENİ TAKİP EDER YORUMLAR YAZARSNIZ ŞİMDİDEN TEŞEKKÜR EDERİM.

Yorumlar